Last updated: 12/01/2023 12/01/2023

Sammendrag: Statsborgerskap

Karenstid ble utmålt etter de nye reglene som trådte i kraft 01.06.2020. Karenstiden var dermed ikke utholdt da klageren søkte om norsk statsborgerskap.

Sakens bakgrunn:

UDI avslo søknaden om norsk statsborgerskap fordi kravet om utløpt karenstid på grunn av straffereaksjon ikke var oppfylt. Klageren hadde blitt dømt til en fengselsstraff på 5 måneders. Dette gir en karenstid på 6 år og 6 måneder. Se statsborgerforskriften § 5-1 og 5-2 første ledd.
 
I klagen ble det anført at klageren hadde søkt norsk statsborgerskap før regelendringene om karenstid trådte i kraft 01.06.2020. Klageren hadde derfor forholdt seg til de gamle reglene, som på det tidspunktet ga ham en karenstid på 3,5 år. Det ble vist til at dersom dette ble lagt til grunn, var klagerens karenstid utløpt på tidspunktet da han søkte. Det ble derfor hevdet at et avslag etter de nye reglene om karenstid var urimelig, det rammet klageren hardt, og det var i strid med regelen om at ingen lover gis tilbakevirkende kraft i Grunnloven § 97.
 
UDI viste til at søknadstidspunktet i utgangspunktet er ved oppmøte hos politiet eller en utenriksstasjon. Dersom datoen for når søknaden ble registrert i søknadsportalen skal legges til grunn som søknadstidspunkt, er det en forutsetning at sent oppmøte er utenfor søkerens kontroll og at søkeren senere har møtt opp så snart det var mulig og fremlagt det som kreves av dokumentasjon. UDI viste til at klageren registrerte sin søknad i søknadsportalen én dag før de nye reglene om karenstid trådte i kraft. Det var derfor ikke mulig for klageren å levere søknaden før ikrafttredelse av lovendringen. UDI mente av den grunn at sent oppmøte ikke har vært utenfor søkerens kontroll.
 

UNEs vurdering:

UNE var enig i UDIs vurdering vedrørende vilkåret om å ha utløpt karenstid (ventetid). UNE viste for øvrig til at det søknadstidspunktet som ble lagt til grunn, var da klageren leverte søknadsdokumentene til politiet 19.11.2020, som er etter endringen av regelverket. Det ble derfor ikke ansett å være i strid med Grunnloven § 97 å beregne klagerens karenstid ut i fra regelverket som var gjeldende etter regelendringen.

Var dette sammendraget nyttig?