Last updated: 10/01/2024 10/01/2024

Sammendrag: Familie

Klagerens søknad om familieinnvandring med en referanseperson i Norge ble avslått på formelt grunnlag, fordi referansepersonen hadde levert søknaden på klagerens vegne. UNE mente det ikke kunne gjøres unntak fra kravet om at søknaden må fremsettes ved en norsk utenriksstasjon i det landet søkeren oppholder seg.

Bakgrunn

Klageren søkte om midlertidig oppholdstillatelse for familieinnvandring med en referanseperson i Norge. Det var referansepersonen som leverte søknaden ved et politidistrikt i Norge. Klageren er opprinnelig fra Afghanistan, men bor med slektninger i Iran.
 
UDI avslo søknaden på formelt grunnlag fordi det må søkes fra en norsk utenriksstasjon i landet der søkeren bor eller i det landet der søkeren har hatt oppholdstillatelse de siste seks månedene. Den midlertidige ordningen om at personer i Norge kan levere søknad om familieinnvandring for familiemedlemmer som oppholder seg i Afghanistan, gjelder kun når søkeren oppholder seg i Afghanistan. De som oppholder seg i Iran, må i utgangspunktet levere søknaden ved VFS søknadssenter i Teheran. UDI mente det ikke var sterke rimelighetsgrunner som tilsa at søknaden kunne fremsettes av referansepersonen i Norge. Selv om det for mange kan være vanskelig og/eller farlig å reise til riktig søknadssted, innebærer ikke det at det foreligger sterke rimelighetsgrunner.  
 
I klagen ble det opplyst at klageren ikke hadde vært i stand til å oppsøke norsk utenriksstasjon for å fremsette søknaden. Situasjonen hadde imidlertid endret seg, og klageren var nå i stand til å levere søknaden selv. Fullmektigen opplyste at de trakk søknaden og la til grunn at den nye søknaden ville bli realitetsbehandlet på grunnlag av det allerede innbetalte søknadsgebyret.   
 

UNEs vurdering

UNE mente i likhet med UDI at søknaden ikke kunne fremsettes av referansepersonen i Norge, fordi klageren oppholdt seg i Iran.
 
UNE mente heller ikke det var sterke rimelighetsgrunner som tilsa at søknaden likevel ble behandlet. UNE viste spesielt til opplysningene om at klageren nå var i stand til ta kontakt med ambassaden i Teheran og dermed kunne fremme søknaden fra riktig søknadssted. UNE samtykket derfor ikke til at det ble søkt på annen måte enn det som er utgangspunktet i regelverket.
 
UNE informerte også om at klageren ved en eventuell ny søknad må betale nytt søknadsgebyr.

Var dette sammendraget nyttig?