Nemnda har et felles ansvar for at en sak blir godt nok opplyst og for å avgjøre saken i tråd med regelverket.
De tre medlemmene i nemnda er altså likeverdige, selv om en nemndleder leder møtet. Som nemndmedlem representerer du deg selv, ikke organisasjonen som har foreslått deg. Du skal opptre uavhengig og uten bindinger til de som har foreslått deg.
Slik foregår en nemndsamling
Samlingen går vanligvis over tre dager. Første dag er det lesedag og et kort formøte der nemndlederen orienterer om saken eller sakene. Det er en fordel om du har lest tilsendt materiale før lesedagen. Andre og tredje dag er det nemndmøte. Under møtet kan du ikke ha med mobiltelefon, PC eller annet utstyr som kan ta opp og formidle lyd og bilde. Du må være tilgjengelig hele dagen. Hver dag kan bli lang. Etter nemndas rådslagning og stemmegivning skal du skrive under saksprotokollen.
Oppgaver og ansvar
Du må:
- lese vår interne retningslinje om behandling og avgjørelse av saker i nemndmøte (IR-04)
- sette deg grundig inn i saksdokumentene
- følge nøye med på det som kommer frem under møtet
- bidra til at uklarheter og misforståelser oppklares underveis
- bidra til at forhold av betydning blir tilstrekkelig belyst under møtet
- vise respekt for klageren og de andre aktørene med ord, påkledning og kroppsspråk
Hver sak skal avgjøres ut fra opplysningene i saksdokumentene og det som kom frem under nemndmøtet. Du skal avgjøre saken ut fra regelverket, uten å ta utenforliggende hensyn.
Det er som regel tolk under møtet. Du må stille spørsmål direkte til klageren, ikke til tolken. Det er lettere for tolken å oversette hvis du bruker korte setninger. Det er viktig at spørsmålene er så åpne som mulig, og ikke ledende. Ikke vis hva du tenker om saken mens klageren er til stede.
UNE har utarbeidet en veiledning for nemndmedlemmer som du kan laste ned og lese her (PDF, 335 KB).
Habilitet og taushetsplikt
Du må gi beskjed hvis du er inhabil i saken, det vil si ikke har den nøytraliteten som kreves. Du må gi opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av din habilitet. Det kan være tilknytning til klageren, fullmektigen, fullmektigens firma eller organisasjon, tolken, vitner og andre som har vært involvert i saken. Du må også gi opplysninger om andre særlige forhold som «er egnet til å svekke tilliten til upartiskheten», slik det står i forvaltningsloven § 6.
Du har taushetsplikt om personlige forhold som du får kjennskap til i sakene. Du kan altså ikke diskutere sakene utenfor nemnda, eller bringe informasjon videre. Du har også ansvar for å levere inn saksdokumenter og notater etter møtet.
Om vervet
Normalt møter nemndmedlemmer i UNE mellom 6 til 12 dager i året. Antall møtedager kan likevel variere.
Departementet kan løse deg fra vervet dersom du
- ikke overholder taushetsplikten
- grovt har krenket andre plikter som følger av vervet
- er personlig uegnet til vervet
- ikke fyller valgbarhetskriteriet, for eksempel fordi du har for dårlige norskkunnskaper eller er straffedømt
- blir ansatt i et departement eller får jobb som advokat eller advokatfullmektig
- selv ber om å bli løst fra vervet
Informasjon om rettskildelære
Rettskildelære for nemndmedlemmer kan du laste ned og lese mer om her (PDF, 271 kB).
Praktisk informasjon
Vi sender ut innkallinger til nemndmøtet på sms. Du kan svare på en innkalling ved å svare på sms-meldingen. Du får da en kvittering fra oss.
Hvis du bor slik at du må reise med fly eller tog og overnatte på hotell i forbindelse med nemndmøtet, må du bestille billetter og hotellopphold samtidig via reisebyrået Egencia som UNE har avtale med.
Reiseprofil hos Egencia reisebyrå opprettes av UNE. Har du ikke profil? Kontakt UNE på supportOKO@une.no
Husk å bestille flybilletter og hotellopphold så tidlig som mulig etter nemndinnkalling. Reiser i forbindelse med verv som nemndmedlem skal foretas på rimeligste måte med hensyn til alle utgifter, og at reisen må gjennomføres effektivt og forsvarlig.
Booking av reisen skal gjøres via Egencias nettportal (ekstern lenke) eller en app på mobilen din. I nettportalen og i appen får du oversikt over bestillingene dine.
Første gang du logger deg inn, bruker du e-postadressen som du har oppgitt i forbindelse med oppdraget som nemndmedlem, og trykker på «Glemt brukernavn og/eller passord». Følg instruksjonene der, så mottar du en e-postadresse hvor du får mulighet til å opprette ditt personlige passord.
Når du bestiller reisen må du oppgi den koden (oppmøte ID) som står i innkallingsbrevet.
Reisebyrået Egencia benytter faste hoteller som UNE har avtale med. For tiden har UNE avtale med Scandic Hotell Byporten og Scandic Hotell Oslo City. Du skal ikke velge andre hoteller, med mindre disse hotellene er fulle. Da må du velge det rimeligste ledige alternativet som ligger sentralt i forhold til UNEs lokaler.
Får du ikke logget deg på eller har problemer med å bestille billetter eller hotell? Kontakt Egencia per telefon eller e-post:
Tlf: 24 14 06 19 (døgnåpen)
E-post: customer_service@egencia.no
Reisebestillinger og endringer via telefon skal gjøres i alminnelig arbeidstid så langt det lar seg gjøre.
Utlendingsnemnda kan ta lyd- og bildeopptak av nemndmøter og av saksforberedende samtaler, se utlendingsforskriften § 16-15. Dette besluttes av nemndlederen i aktuelle saker.
Som nemndmedlem kan du enten få utbetalt honorar, eller få kompensasjon på grunn av bortfall av lønn (tapt arbeidsfortjeneste). Du kan ikke få begge deler. Ingen nemndmedlemmer får betalt for å lese landinformasjon før et nemndmøte, men du får betalt for ekstra rådslagning etter nemndsamlingen.
Honorarsatsene for deltakelse i nemndmøte er:
- Normal dag (0-8 timer) kr 2000
- Lang dag (over 8 timer) kr 2400
Maksimumssatsene for tapt arbeidsfortjeneste er:
- inntil kr 4000 for normal dag (0-8 timer)
- inntil kr 4800 for lang dag (over 8 timer)
Du kan få utbetalt inntil det dobbelte av honorarsatsene, hvis den tapte arbeidsfortjenesten er høyere enn honoraret.
Fristen for å sende inn skjemaene er en måned etter nemndsamlingen.
Du vil få et varsel på sms eller på e-post når du har mottatt lønnslippen i Altinn. Husk å sjekke at din kontaktinformasjon er riktig i Altinn.
Dette er kravene til dokumentasjon for tapt arbeidsfortjeneste:
- Hvis du er lønnsmottager, må du dokumentere at du har blitt trukket i lønn for de dagene du har deltatt på nemndmøter. Det kan du gjøre enten ved å sende oss en lønnsslipp, eller du kan be din arbeidsgiver om å fylle ut skjemaet:
- Selvstendig næringsdrivende må legge ved enten siste selvangivelse, utskrift av ligning som dokumenterer den personlige inntekten, eller bekreftelse på den årlige personlige inntekten fra regnskapsfører/revisor.
Ekstra rådslagning
Fra 1.9.2022 honoreres ekstra rådslagning etter faste satser ut fra hvor lenge rådslagningen varer. Lengden på rådslagningen fremgår av tids- og beløpsoversikten som du får dagen etter. Du må legge inn krav om dekning av honorar i SAP-selvbetjening eller i DFØ-appen.
Honorarsatsene for ekstra rådslagning er:
- 250 kroner for rådslagning på Teams eller telefon av varighet inntil 1 time
- 1000 kroner for rådslagning som varer fra 1 til 4 timer, uavhengig av hvordan rådslagningen gjennomføres
- 2000 kroner når rådslagningen varer utover 4 timer, uavhengig av hvordan rådslagningen gjennomføres
Det er to måter du kan gjøre dette på. Du kan enten logge deg på DFØs sider via din tilgang til ID-porten (MinID, BankID, BuypassID, eller Commfides e-ID), eller du kan laste ned DFØ-appen. Appen finnes for iOS og Android.
For å få utbetalt riktig honorar er det viktig at du fyller ut riktig lønnart som er 551A
For at du skal kunne fylle ut alle feltene riktig med UNE-spesifikke koder, må du derfor laste ned disse dokumentene:
- Veiledning for å kreve honorar via DFØs nettsider (PDF)
- Veiledning for å kreve honorar via DFØ-appen (PDF)
Pålogging til DFØs sider med forslag til veiledninger og lenke til å laste ned appen finner du på Betalmeg, DFØs selvbetjeningsløsning (www.dfo.no).
Hvis det er feil i skjemaet du sender til oss, vil du få dette i retur slik at du kan korrigere.
Har du fått et skjema (oppgave) i retur fra oss vil boksen som oppgaven tilhører være merket med det antallet oppgaver du har fått i retur.
- Klikk på den aktuelle boksen hvor den returnerte oppgaven ligger.
- I oversikten til venstre vil den returnerte oppgaven ligge merket med «returnert».
- Klikk på det aktuelle skjemaet som er returnert.
- Sjekk kommentarfeltet på hva som skal korrigeres, og gjør de nødvendige korrigeringer ved å klikke på «rediger» ute til høyre.
- Når du er ferdig med korrigeringene klikker du på «send til godkjenning» nede til høyre.
I statens særavtale for reiser innenlands står det at reisen skal etter en samlet vurdering foretas på den for statens hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlig måte så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reisen. Alle nemndmedlemmer som skal ha dekket utgifter i forbindelse med reisen, må registrere reiseregning i DFØ sin selvbetjeningsportal, Betalmeg, eller i DFØ-appen.
Utgifter til taxi og bruk av egen bil dekkes normalt ikke. For å få dekket dette må innkallingskontoret eller supportOKO@une.no godkjenne reisen på forhånd. Last opp kvitteringer når du registrerer reiseregningen elektronisk.
Hvis du reiser lengre enn 15 km for å delta på nemndmøte, får du kostgodtgjørelse basert på reisens varighet.
Hovedrammene for avtalen er:
- Reisen skal etter en samlet vurdering gjennomføres på den for staten hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige måte.
- Kost dekkes etter gitte satser dersom reisen er over 15 km en vei og varer utover seks timer.
- Det skal gjøres måltidsfradrag dersom andre enn den reisende har dekket måltider på reisen.
- Det skal som hovedregel innhentes godkjenning til å benytte ikke-rutegående transportmiddel (taxi, leiebil eller egen bil). Dersom forhåndssamtykke ikke er innhentet, må det redegjøres for årsaken til at ikke–rutegående transportmiddel er benyttet.
- Reiseregning skal sendes inn så snart det lar seg gjøre.
Det er to måter du kan gjøre dette på. Du kan enten logge deg på DFØs sider via din tilgang til ID-porten (MinID, BankID, BuypassID, eller Commfides e-ID), eller du kan laste ned DFØ-appen. Appen finnes for iOS og Android.
- Veiledning for å registrere reiseregning på DFØs nettsider (PDF)
- Veiledning for å registrere reiseregning via DFØ-appen (PDF)
Pålogging til DFØs sider med forslag til veiledninger og lenke til å laste ned appen finner du på Betalmeg, DFØs selvbetjeningsløsning (www.dfo.no).
Hvis det er feil i skjemaet du sender til oss, vil du få dette i retur slik at du kan korrigere.
Har du fått et skjema (oppgave) i retur fra oss vil boksen som oppgaven tilhører være merket med det antallet oppgaver du har fått i retur.
- Klikk på den aktuelle boksen hvor den returnerte oppgaven ligger.
- I oversikten til venstre vil den returnerte oppgaven ligge merket med «returnert».
- Klikk på det aktuelle skjemaet som er returnert.
- Sjekk kommentarfeltet på hva som skal korrigeres, og gjør de nødvendige korrigeringer ved å klikke på «rediger» ute til høyre.
- Når du er ferdig med korrigeringene klikker du på «send til godkjenning» nede til høyre.
Du kan kontakte Egencia per telefon eller e-post:
Telefon: 24 14 06 19 (døgnopen)
E-post: customer_service@egencia.no
Bestillingar skal gjerast innanfor vanleg arbeidstid så langt det lèt seg gjere.
The Board Hearing Adminstrations Office (INKA) only answers questions about summons to board hearings. If you have other questions, please contact our Information Service.
Phonenumber: (+47) 21 08 51 26 E-mail: mail_inka@une.no
Street address: Stenersgaten 1 B/C, 6th floor, same building as Oslo City