Utlendingsnemnda (UNE) viser til Justis- og beredskapsdepartementets høringsbrev 7.10.2024 hvor det foreslås at utlendingsloven § 46 oppheves.
Dersom eldre foreldre skal vurderes etter utlendingsloven § 49 bør departementet vurdere regelverksendringer som instruks eller endring av utlendingsforskriften § 9-7, ettersom gjeldende forarbeider er nokså knappe om utlendingsloven § 49. Uttalelser i et høringsbrev er etter vår vurdering et noe vagt og lite tilgjengelig rettslig grunnlag.
Departementet skriver på side 8 at det i utgangspunktet ikke gjelder et underholdskrav i saker etter utlendingsloven § 49. Dette medfører ikke riktighet, se utlendingsloven § 58. Det er i utgangspunktet et underholdskrav for saker etter § 49, men dersom UDI/UNE mener det foreligger sterke menneskelige hensyn som taler for å innvilge en tillatelse etter § 49, vil det ofte også foreligge særlig sterke menneskelige hensyn som taler for å gjøre unntak fra underholdskravet etter utlendingsforskriften § 10-11. Det er også flere hjemler som kan gi oppholdstillatelse som er hjemlet i § 49 (utf. § 9-6 og 9-7) hvor det også er et underholdskrav.
Vi har merket oss at departementet legger til grunn at alvorlige helseproblemer hos en eldre ikke er et forhold som i utgangspunktet tilsier at det gis tillatelse etter utl. § 49. De anførslene som UNE vanligvis ser i saker hvor eldre foreldre søker familieinnvandring med voksne barn, er blant annet at den forelderen som søker om oppholdstillatelse er syk og/eller totalt pleietrengende og ikke har noen som ivareta seg i hjemlandet. Silke anførsler vil heller ikke i dag være nok til å innvilge en tillatelse etter lovens § 49 hvis det søkes fra hjemlandet, jf. innvandringsregulerende hensyn. Lovens § 49 praktiseres som en snever unntaksbestemmelse, så det er ikke mange eldre foreldre som vil nå opp til terskelen for å få innvilget en tillatelse etter lovens § 49 uansett i hvilken situasjon de står i. Det er med andre ord få saker det vil være aktuelt å innvilge etter § 49, dersom § 46 oppheves.
Vi gjør for øvrig oppmerksom på at det har vært noen saker hvor eldre foreldre kommer til Norge på schengen-visum eller foreldrebesøk (ni måneder oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 47), for så å søke om tillatelse etter lovens § 49 eller § 38 fra riket. I disse sakene har vi sett at det anføres at forelderen (klageren) er så syk og svak at vedkommende ikke tåler en reise med fly til hjemlandet. Vi har sett uttalelser fra leger i disse sakene om at klageren ikke er transportdyktig. I tillegg anføres det at klageren ikke får nødvendig helsehjelp og omsorg ved en retur til hjemlandet. Vi antar at det kan være en viss fare for omgåelse av regelverket ellers dersom det strammes inn på muligheten til å få familieinnvandring etter utlendingsloven § 46.