Sist oppdatert:
11.04.2024
11.04.2024
Sammendrag: Arbeid
Klageren fikk ikke oppholdstillatelse som faglært arbeidstaker fordi hun ikke hadde dokumentert at hun var faglært.
Bakgrunn
Klageren søkte om midlertidig oppholdstillatelse som faglært
arbeidstaker. Hun ville arbeide som servitør ved et hotell, og la blant annet ved kopi av pass, arbeidstilbud og dokumentasjon på yrkeserfaring.
UDI avslo søknaden fordi hun ikke hadde sannsynliggjort at hun hadde faglært kompetanse som servitør, og at
det ikke var nødvendig med faglært kompetanse for å arbeide i den tilbudte stillingen.
I klagen skrev fullmektigen blant annet at UDI undergravde det fireårige utdanningsløpet som servitør i Norge ved å påstå at de
ikke krevde fagbrev for servitører. De arbeidet i en bransje som hadde utfordringer med å få
rekruttert dyktige medarbeidere, og klageren hadde svært lang arbeidserfaring. Vedlagt klagen lå det dokumentasjon på yrkeserfaring, vitnemål, uttalelse fra arbeidsgiveren og arbeidsbeskrivelse.
UDI endret ikke sin vurdering og sendte saken til UNE.
UNEs vurdering
For å bli ansett som faglært arbeidstaker må utlendingen ha fagutdanning, fagbrev eller
utdanning fra høyskole eller universitet, eller ha spesielle kvalifikasjoner, se
utlendingsforskriften § 6-1 første ledd første punktum. Fagutdanning betyr en fullført
utdanning som minimum tilsvarer en treårig yrkesrettet utdanning på videregående skoles
nivå i Norge.
UNE mente at klageren ikke hadde fremlagt dokumentasjon på at hun hadde fullført en
utdanning som servitør, som minimum tilsvarer en treårig yrkesrettet utdanning på
videregående skoles nivå i Norge.
Klageren hadde dokumentert at hun hadde gjennomført et toårig studieprogram som sekretær. Denne utdanningen var ikke relevant for stillingen som servitør.
UNE vurderte om klageren hadde praktisk erfaring som kunne kompensere for den manglende formelle kompetansen. En utdanning som servitør i Norge har en varighet på fire år, hvorav to år er på skole og to
år er opplæring i bedrift. Det vil si at klageren i utgangspunktet måtte ha minst åtte års
arbeidserfaring for å kompensere for manglende skolegang. I gjennomgangen av dokumentasjonen klageren hadde sendt inn, fant UNE at hun hadde arbeidet som servitør i mer enn åtte år. Hennes
praktiske erfaring var i utgangspunktet lang nok.
UNE mente imidlertid at
attestene ikke inneholdt tilstrekkelig informasjon om opplæring, arbeidsoppgaver
eller kvalifikasjoner. Slike opplysninger er nødvendige for at forvaltningen skal kunne
etterprøve om en søker har opparbeidet seg tilsvarende kompetanse som en norsk fagutdanning.
UNE konkluderte med at klageren ikke hadde sannsynliggjort at hun
gjennom opplæring og praktisk arbeidserfaring som minst tilsvarte en norsk fagutdanning
som servitør, var faglært på bakgrunn av spesielle
kvalifikasjoner.
Hun hadde dermed ikke dokumentert at hun hadde faglært kompetanse
som servitør, og UNE avslo derfor søknaden.