Sist oppdatert:
20.09.2023
20.09.2023
Sammendrag: Statsborgerskap
Statsborgerloven § 7 bokstav d viser til at søkeren må fylle kravene for permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 62. Mens for statsløse flyktninger er oppholdskravet tre år, se statsborgerloven § 16. Nemnda i UNE vurderte om det gjaldt et krav om tre eller fem års oppholdstid i Norge for å få innvilget norsk statsborgerskap.
Sakens bakgrunn:
Klageren var statsløs og søkte om norsk statsborgerskap. Klageren hadde fire års oppholdstid i Norge. UDI avslo søknaden fordi reglene om permanent oppholdstillatelse stiller et krav om at klageren som flyktning må ha fem år oppholdstid i Norge. Se utlendingsloven § 62 andre ledd. Fordi statsborgerloven § 7 bokstav d viser til at søkeren må fylle kravene for permanent
oppholdstillatelse for å kunne få norsk statsborgerskap, mente UDI at klageren ikke kunne innvilges norsk statsborgerskap da han kun hadde fire års oppholdstid i Norge.
Klageren mente at kravet om fem års oppholdstid ikke gjaldt for han fordi han var statsløs. Han viste til statsborgerloven § 16 og mente denne stiller krav om kun tre års oppholdstid for statsløse.
Konklusjon og vurdering:
Statsborgerloven § 7 bokstav d viser til at søkeren må fylle kravene for permanent
oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 62. Mens for statsløse flyktninger er oppholdskravet
tre år, se statsborgerloven § 16. Spørsmålet nemnda tok stilling til var om klageren som statsløs flyktning må ha tre eller fem års
oppholdstid for å få innvilget norsk statsborgerskap.
Nemnda gikk gjennom forarbeidene til både statsborgerloven og utlendingsloven, proposisjon (Prop. 90 L (2015-2016)) om endring av botidskravet i statsborgerloven og henvisninger til internasjonale forpliktelser i både utlendingsloven og statsborgerloven. Nemnda viste også til at det hadde vært forelagt et forslag for Stortinget om å øke oppholdstiden for statsløse i statsborgerloven, men at Stortinget valgte 26.05.2020 å ikke vedta dette forslaget.
Nemnda la videre vekt på hensikten bak et lavere krav til oppholdstid for statsløse. Det ble vist til at det i Europarådskonvensjonen står at "statløshet skal unngås",
og at man skal "lette adgangen" for statsløse personer til å erverve statsborgerskap. Videre ble det også vist til at begrunnelsen for i det hele tatt å ha et oppholdskrav for statsløse var ifølge forarbeidene til statsborgerloven (Ot. prp. nr 41 side 226) at lovens øvrige vilkår, særlig vilkårene om identitet og vandel, skulle ha en realitet. Nemnda mente derfor at hensikten bak regelverket tilsa at oppholdskravet var tre år for statsløse.
Det ble til slutt konkludert med at de gjennomgåtte rettskildene tilsa at statsløse flyktninger må ha tre års oppholdstid for å innvilges norsk statsborgerskap.