Nemnda har et felles ansvar for at en sak blir godt nok opplyst og for å avgjøre saken i tråd med regelverket.
De tre medlemmene i nemnda er altså likeverdige, selv om en nemndleder leder møtet. Som nemndmedlem representerer du deg selv, ikke organisasjonen som har foreslått deg. Du skal opptre uavhengig og uten bindinger til de som har foreslått deg.
Slik foregår en nemndsamling
Samlingen går vanligvis over tre dager. Første dag er det lesedag og et kort formøte der nemndlederen orienterer om saken eller sakene. Det er en fordel om du har lest tilsendt materiale før lesedagen. Andre og tredje dag er det nemndmøte. Under møtet kan du ikke ha med mobiltelefon, PC eller annet utstyr som kan ta opp og formidle lyd og bilde. Du må være tilgjengelig hele dagen. Hver dag kan bli lang. Etter nemndas rådslagning og stemmegivning skal du skrive under saksprotokollen.
Noen saker blir behandlet og avgjort av syv personer, hvorav fire er nemndmedlemmer. Dette kaller vi en stornemnd. Stornemnder behandler saker etter spesielle kriterier i loven, og utfallet og begrunnelsen blir retningsgivende for andre saker (presendes). Alle som har hatt en fireårsperiode som nemndmedlem, kan bli plukket ut til en stornemnd. Stornemnd følger samme prosess som andre nemndmøter.
Du kan lese mer om stornemnd i denne retningslinjen.
Omtale av saker UNE har behandlet i stornemnd, finner du på denne siden.
Oppgaver og ansvar
Du må:
- lese vår interne retningslinje om behandling og avgjørelse av saker i nemndmøte (IR-04)
- sette deg grundig inn i saksdokumentene
- følge nøye med på det som kommer frem under møtet
- bidra til at uklarheter og misforståelser oppklares underveis
- bidra til at forhold av betydning blir tilstrekkelig belyst under møtet
- vise respekt for klageren og de andre aktørene med ord, påkledning og kroppsspråk
- ikke ha kontakt med klageren og de andre aktørene ut over nemndmøtet
Hver sak skal avgjøres ut fra opplysningene i saksdokumentene og det som kom frem under nemndmøtet. Du skal avgjøre saken ut fra regelverket, uten å ta utenforliggende hensyn.
Det er som regel tolk under møtet. Du må stille spørsmål direkte til klageren, ikke til tolken. Det er lettere for tolken å oversette hvis du bruker korte setninger. Det er viktig at spørsmålene er så åpne som mulig, og ikke ledende. Ikke vis hva du tenker om saken mens klageren er til stede.
UNE har utarbeidet en veiledning for nemndmedlemmer som du kan laste ned og lese her (PDF).
Habilitet og taushetsplikt
Du må gi beskjed hvis du er inhabil i saken, det vil si ikke har den nøytraliteten som kreves. Du må gi opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av din habilitet. Det kan være tilknytning til klageren, fullmektigen, fullmektigens firma eller organisasjon, tolken, vitner og andre som har vært involvert i saken. Du må også gi opplysninger om andre særlige forhold som «er egnet til å svekke tilliten til upartiskheten», slik det står i forvaltningsloven § 6.
Du har taushetsplikt om personlige forhold som du får kjennskap til i sakene. Du kan altså ikke diskutere sakene utenfor nemnda, eller bringe informasjon videre. Du har også ansvar for å levere inn saksdokumenter og notater etter møtet.
Om vervet
Normalt møter nemndmedlemmer i UNE mellom 6 til 12 dager i året. Antall møtedager kan likevel variere.
Departementet kan løse deg fra vervet dersom du
- ikke overholder taushetsplikten
- grovt har krenket andre plikter som følger av vervet
- er personlig uegnet til vervet
- ikke fyller valgbarhetskriteriet, for eksempel fordi du har for dårlige norskkunnskaper eller er straffedømt
- blir ansatt i et departement eller får jobb som advokat eller advokatfullmektig
- selv ber om å bli løst fra vervet
Informasjon om rettskildelære
Rettskildelære for nemndmedlemmer kan du laste ned og lese mer om her (PDF).
Praktisk informasjon
Vi sender ut innkallinger til nemndmøtet på sms. Du kan svare på en innkalling ved å svare på sms-meldingen. Du får da en kvittering fra oss.
Husk å bestille flybilletter og hotellopphold rett etter at du har fått kvittering for nemnddeltakelse.
Du kan få dekket reiseutgifter og hotellopphold hvis du har mer enn ca.1,5 time reisetid hjemmefra til vårt kontor i Storgata 38 hver vei.
Har du kortere reisetid enn cirka 1,5 time hver vei, får du som hovedregel kun dekket reiseutgifter.
Dersom særlige forhold tilsier at hotellovernatting er nødvendig, kan UNE vurdere å godkjenne hotellovernatting utover hovedregelen.
Forespørsel om å få vurdert hotellovernatting sendes til supportOKO@une.no.
Godkjenning for ditt hotellopphold fra UNE legges ved når du sender inn reiseregning.
Slik bestiller du reise og billetter
Reise skal bestilles gjennom reisebyrået Egencia hvor alle nemndmedlemmer har fått en reiseprofil. Reisen kan bestilles enten via Egencias nettsider eller Egencia-app på mobilen din.
Husk å oppgi oppmøte-ID som står i innkallingsbrevet.
Ved førstegangsinnlogging, bruk samme e-post adresse som du oppga da du ble utnevnt som nemndmedlem. Trykk på «Glemt brukernavn og/eller passord» for å opprette ditt personlige passord.
Hvis du ikke har profil eller har problemer med førstegangsinnlogging, ta kontakt med UNE på supportOK@UNE.no
Kontaktinformasjon til UNE
Innkallingskontoret svarer bare på spørsmål om innkallinger til nemndmøtet og forvaltningssamtaler.
Telefon: 906 37 951
E-post: mail_inka@une.no
Har du spørsmål om reiseregning og betaling av oppdrag, bruk e-postadressen: supportoko@une.no
Du kan kontakte Egencia per telefon eller e-post:
Telefon: 24 14 06 19 (døgnopen)
E-post: customer_service@egencia.no
Bestillingar skal gjerast innanfor vanleg arbeidstid så langt det lèt seg gjere.
Utlendingsnemnda kan ta lyd- og bildeopptak av nemndmøter og av saksforberedende samtaler, se utlendingsforskriften § 16-15. Dette besluttes av nemndlederen i aktuelle saker.
Som nemndmedlem kan du enten få utbetalt honorar, eller få kompensasjon på grunn av bortfall av lønn (tapt arbeidsfortjeneste). Du kan ikke få begge deler. Ingen nemndmedlemmer får betalt for å lese landinformasjon før et nemndmøte.
For å få utbetalt penger må du sende inn et krav, helst så snart som mulig etter nemndsamlingen. Bruk lønnart 551A når du fyller inn kravet ditt.
Vi sender ut tids- og beløpsoversikt basert på varighet av nemndmøtet.
Honorarsatsene er oppdatert med nye satser fra 1.3.2025.
Honorarsatsene for deltakelse i nemndmøte er:
- Normal dag (0-8 timer) kr 2300
- Lang dag (over 8 timer) kr 2800
Maksimumssatsene for tapt arbeidsfortjeneste er:
- inntil kr 4800 for normal dag (0-8 timer)
- inntil kr 5300 for lang dag (over 8 timer)
Fristen for å sende inn skjemaene er en måned etter nemndsamlingen.
Honorarsatsene for tapt arbeidsfortjeneste skal da vise reelt trekk fra arbeidsgiver. For eksempel: Har du 600.000 kr i årslønn, så tilsvarer dette ikke 4800kr per dag i tapt arbeidsfortjeneste.
Dette er kravene til dokumentasjon for tapt arbeidsfortjeneste:
- Hvis du er lønnsmottager, må du dokumentere at du har blitt trukket i lønn for de dagene du har deltatt på nemndmøter. Det gjør du ved å sende oss en lønnsslipp og be din arbeidsgiver om å fylle ut dette skjemaet:
- Bekreftelse fra arbeidsgiver for tapt arbeidsfortjeneste (bokmål) (PDF)
- Stadfesting frå arbeidsgjevar for tapt arbeidsforteneste (nynorsk) (PDF)
Skjemaet skal da vise total bruttolønn for dagene man har blitt trukket for. Lønnsslippen skal da vise reelt trekk for tapt arbeidsfortjeneste for en eller flere dager.
- Selvstendig næringsdrivende må legge ved enten siste selvangivelse, utskrift av ligning som dokumenterer den personlige inntekten, eller bekreftelse på den årlige personlige inntekten fra regnskapsfører/revisor.
Ekstra rådslagning
Fra 1.9.2022 honoreres ekstra rådslagning etter faste satser ut fra hvor lenge rådslagningen varer. Lengden på rådslagningen fremgår av tids- og beløpsoversikten som du får dagen etter. Du må legge inn krav om dekning av honorar i SAP-selvbetjening eller i DFØ-appen.
Honorarsatsene for ekstra rådslagning er:
- 250 kroner for rådslagning på Teams eller telefon av varighet inntil 1 time
- 1000 kroner for rådslagning som varer fra 1 til 4 timer, uavhengig av hvordan rådslagningen gjennomføres
- 2000 kroner når rådslagningen varer utover 4 timer, uavhengig av hvordan rådslagningen gjennomføres
Det er to måter du kan gjøre dette på. Du kan enten logge deg på DFØs sider via din tilgang til ID-porten (MinID, BankID, BuypassID, eller Commfides e-ID), eller du kan laste ned DFØ-appen. Appen finnes for iOS og Android.
For å få utbetalt riktig honorar er det viktig at du fyller ut riktig lønnart, som er 551A
For at du skal kunne fylle ut alle feltene riktig med UNE-spesifikke koder, må du derfor laste ned disse dokumentene:
- Veiledning for å kreve honorar via DFØs nettsider (PDF)
- Veiledning for å kreve honorar via DFØ-appen (PDF)
Pålogging til DFØs sider med forslag til veiledninger og lenke til å laste ned appen finner du på Betalmeg, DFØs selvbetjeningsløsning (www.dfo.no).
Hvis det er feil i skjemaet du sender til oss, vil du få dette i retur slik at du kan korrigere.
Har du fått et skjema (oppgave) i retur fra oss vil boksen som oppgaven tilhører være merket med det antallet oppgaver du har fått i retur.
- Klikk på den aktuelle boksen hvor den returnerte oppgaven ligger.
- I oversikten til venstre vil den returnerte oppgaven ligge merket med «returnert».
- Klikk på det aktuelle skjemaet som er returnert.
- Sjekk kommentarfeltet på hva som skal korrigeres, og gjør de nødvendige korrigeringer ved å klikke på «rediger» ute til høyre.
- Når du er ferdig med korrigeringene klikker du på «send til godkjenning» nede til høyre.
I statens særavtale for reiser innenlands står det at reisen skal etter en samlet vurdering foretas på den for statens hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlig måte så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reisen. Alle som skal ha dekket utgifter i forbindelse med reisen, må registrere reiseregning i DFØ sin selvbetjeningsportal, Betalmeg, eller i DFØ-appen.
Utgifter til taxi og bruk av egen bil dekkes normalt ikke. For å få dekket dette må innkallingskontoret mail_inka@une.no godkjenne reisen på forhånd. Last opp kvitteringer når du registrerer reiseregningen elektronisk.
Hvis du reiser lengre enn 15 km for å delta på nemndmøte, får du kostgodtgjørelse basert på reisens varighet.
Hovedrammene for avtalen er:
- Reisen skal etter en samlet vurdering gjennomføres på den for staten hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige måte.
- Kost dekkes etter gitte satser dersom reisen er over 15 km en vei og varer utover seks timer.
- Det skal gjøres måltidsfradrag dersom andre enn den reisende har dekket måltider på reisen.
- Det skal som hovedregel innhentes godkjenning til å benytte ikke-rutegående transportmiddel (taxi, leiebil eller egen bil). Dersom forhåndssamtykke ikke er innhentet, må det redegjøres for årsaken til at ikke–rutegående transportmiddel er benyttet.
- Reiseregning skal sendes inn så snart det lar seg gjøre.
Det er to måter du kan gjøre dette på. Du kan enten logge deg på DFØs sider via din tilgang til ID-porten (MinID, BankID, BuypassID, eller Commfides e-ID), eller du kan laste ned DFØ-appen. Appen finnes for iOS og Android.
- Veiledning for å registrere reiseregning på DFØs nettsider (PDF)
- Veiledning for å registrere reiseregning via DFØ-appen (PDF)
Pålogging til DFØs sider med forslag til veiledninger og lenke til å laste ned appen finner du på Betalmeg, DFØs selvbetjeningsløsning (www.dfo.no).
Hvis det er feil i skjemaet du sender til oss, vil du få dette i retur slik at du kan korrigere.
Har du fått et skjema (oppgave) i retur fra oss vil boksen som oppgaven tilhører være merket med det antallet oppgaver du har fått i retur.
- Klikk på den aktuelle boksen hvor den returnerte oppgaven ligger.
- I oversikten til venstre vil den returnerte oppgaven ligge merket med «returnert».
- Klikk på det aktuelle skjemaet som er returnert.
- Sjekk kommentarfeltet på hva som skal korrigeres, og gjør de nødvendige korrigeringer ved å klikke på «rediger» ute til høyre.
- Når du er ferdig med korrigeringene klikker du på «send til godkjenning» nede til høyre.
Innkallingskontoret svarer berre på spørsmål om innkallingar til nemndmøtet og forvaltningssamtaler.
Telefon: 906 37 951
E-post: mail_inka@une.no
Har du spørsmål rundt reise og overnatting eller om betaling av oppdrag, bruk e-postadressen supportoko@une.no.
Dersom du har andre spørsmål, må du ta kontakt med svartenesta vår på telefon:(+47) 21 08 50 00. På denne sida finn du meir informasjon om korleis du kan kontakta UNE.
Gateadresse fra 1. juli 2025: Storgata 38, 0182 Oslo.









